15 July 2012

masih adakah ruang untuk seorang yang bernama aku




Ramadhan sekali lagi menghampiri... ada sendu di hati... ada duka di hati.. ada resah dihati...ada sayu dihati.. bukan sendu, duka, resah dan sayu kerana enggan menyambut mu... namun ada sendu, ada duka, ada resah dan ada sayu kerana mengenang kembali Ramadhan yang lalu.. berlalu pergi tanpa sedikit pun tercalit keinsafan di hati... beku kah hati ini untuk menerima hidayah Mu Ya Allah...

sempena Ramadhan kali ini aku memohon pada Mu Ya Allah.... berilah peluang untuk hambaMu ini menyambut Ramadhan ini dengan penuh keinsafan.. Ya Allah berilah peluang sekali lagi untuk hambaMu ini menerima hidayah Mu walaupun hanya sekelumit....

aku ingin berubah.. tapi terlalu berat hati ini nak memulakan langkah... terlalu banyak halangan dan rintangan yg menghalang laluan ku... Ya Allah.. aku punya iman senipis kulit bawang... tapi aku bersyukur pada mu Ya Allah... walau hanya senipis kulit bawang.... namun aku masih kuat berpegang pada Mu.. walau kadang kala gundah bergolak di hati.. walau kadang kala menyoal yang tak pasti...

aku tahu aku adalah hambaMu yang jauh terlalai... jauh hanyut dengan dunia ku sendiri... dengan anggapan ku sendiri... tapi untuk Ramadhan kali ini aku bermohon pada Mu Ya Allah Kau kuatkan aku, tebalkan kembali iman ku... permudahankanlah untuk ku mengikut jalan Mu Ya Allah.. sesungguhnya aku hanya manusia biasa yang sering lalai dan terpesona dengan indahnya dunia ciptaan ku...

Ya Allah aku tidak berjanji untuk terus berubah kearah jalan Mu... tetapi aku berjanji yang aku akan berusaha sedikit demi sedikit untuk mengikuti jalan Mu... sesungguhnya aku adalah manusia ciptaan Mu yg sering melupai akan tuannya.. sesungguhnya aku adalah manusia yang hanya tersalah arah.. sesunguhnya aku hanya manusia yang meraba-raba mencari Mu...

Ya Allah berilah hamba Mu ini peluang untuk mengenali Mu... berilah hamba Mu ini peluang untuk menyayangi Mu, berilah hamba Mu ini peluang untuk taat kepada Mu, berilah hamba Mu ini peluang untuk terus mencuba... mencuba menjadi hamba Mu... mencuba untuk kembali ke jalan Mu...

Ya Allah... aku sungguh takut bila menoleh ke Ramadhan2 yang lepas... terlalu banyak yang tertinggal... terlalu banyak yang terabai... terlalu banyak yang aku tidak zahirkan untuk Mu Ya Allah... terkadang hati ini berbisik Ya Allah... kenapa aku yang diuji sebegini rupa... kenapa aku dibiarkan terlalai... kenapa aku dilepaskan hanyut sendirian.. terkapai2 mencari diri.. mencari erti hidup,.. mencari pegangan yang tak pasti...

terkadang hati terpikir salah siapakah semua ini berlaku... salah siapakan andai aku yang terlalai... salah siapakah jika jalan yang ku pilih itu jalan yang gelap... salah siapakah andai iman ku itu senipis kulit bawang... salah siapakah andai aku yang sering termakan godaan syaitan... salah siapakah andai selama ini aku hidup jauh dari Mu...

Ya Allah... aku bukanlah hamba Mu yang mudah mengaku kalah... aku hamba Mu yang bukan senang mengakui salah diri... aku hamba Mu yang bukan senang untuk menjadi yang baik... tp aku berjanji aku akan berusaha untuk berubah...

tetapi andai sehabisnya Ramadhan ini... aku masih seperti aku yang lama... adakah bererti aku bukanlah hamba Mu yang terpilih untuk mendapat hidayah Mu pada kali ini... tapi aku akan berusaha lagi dan terus mencuba selagi hati ini tidak Kau matikan untuk menerima hidayah Mu...

Ya Allah... aku rela merima hidayah mu walau pun disaat2 terakhir perjalanan hidupku... asalkan aku menerima hidayah Mu untuk kembali kepada Mu...

No comments:

Post a Comment